tisdag 5 januari 2010

Inte mycket

Ibland känns det som att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, men jag vet inte hur jag ska börja och sen vet jag inte hur jag ska fortsätta. Kanske kan skriva något om julen. Den firade vi här hemma. I år var alla barnen hemma. Det är väl fyra år sedan sist. Lisa bodde ju i Gävle några jular och Catrin i Japan, men i år var vi samlade. Lisa hade sin pojkvän med sig och han klarade "provet" och verkade nöjd också. Det är ju så när alla barnen är hemma samtidigt så blir det ganska livat och det är roligt att se att de har så roligt ihop.

Men... vi kan väl börja med granen. Den brukar vi hämta dagen innan julafton, det har blivit tradition. Vi går ut hela familjen för att hämta oss en gran. I år var det ganska mycket snö i skogen, så Ingemar tyckte att vi skulle hämta den redan den 22:e, så den skulle kunna tina upp lite innan vi tog in den. Så det gjorde vi. Fast vi tog inte in den i huset förrän den 23:e som vanligt.

Ett år så kom vi inte iväg till skogen förrän det blivit mörkt den 23:e pga jobb och annat. Vi tog traktorn och åkte iväg. Jag och barnen satt i skopan. Barnen tyckte att det var spännande och gran fick vi med oss hem.

Julen passerade lugnt förbi med massa snö för ovanlighetens skull. Det var trevligt med en vit jul. Jag minner mig att det slaskade på Anders-dagen, så bondepraktikan stämde bra. Det var även kallt på Lucia vilket oxå skall ha en viss betydelse för julens väder.

Migrän då?? Jo, så klart på själva julafton så vaknade jag med migrän. Ingemar var snäll och kom med kaffe och piller på sängen. Sen har jag haft migrän lite då och då.


Den 27:e var det dags för Göteborg. Det skulle bli hockey på Ullevi mellan Frölunda och Färjestad. Vi hade bjudit med våra kompisar. S fick resan och matchen i 50-årspresent. Jag och Irs skulle shoppa och valde att se matchen på tv, vilket visade sig vara ett bra drag då det faktiskt var ganska kallt. Vi hade en trevlig dag på stan, som började med en spårvagnstur ut till Järntorget och Haga. Sen vidare in till innerstan med Kungsgatan och Nordstan. På kvällen var vi på IKEA. När vi kom hem till mamma igen så följde vi matchen på tv. Till min stora glädje så vann Frölunda, men Irs var inte lika glad. Men men, det är ju bara en match. Vad gör väl det om 100 år? Freddan var i varje fall jättenöjd och hade fått sig en matchtröja kvällen till ära.

Nyårsafton firades hos S o Irs och vi skrattade mest hela kvällen. Catrin var snäll och hämtade oss framåt natten. Då hade det snöat igen och det var kallt som busen.

Ingemar började jobba igår och kommer inte förrän på torsdag. Det är inte helg i Norge som det är i Sverige. Jag tänkte passa på att åka och hälsa på honom den här veckan nu när barnen ändå är hemma och tar hand om hunden. Själv börjar jag ju inte jobba förrän på fredag.

Nu ska jag nog försöka mig på att sy mig en väska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar