fredag 26 november 2010

Rökförbud

Idag hörde jag på radion att man funderar på att utöka rökförbudsarean till att även omfatta uteserveringar och parker. Rökförbud inne på krogar och annan allmän plats har det ju varit några år. Jag har själv rökt, men slutat sen närmare 20 år sedan. Något av det bästa jag gjort. Nackdelen med att vara före detta rökare är att jag tycker att cigarettrök och rökare luktar så illa. Jag mår direkt dåligt av cigarettrök. Man blir väl inte allergisk mot röken, men absolut överkänslig, vilket jag blivit. Skitjobbigt. Så rökförbudet kom som en skänk från ovan. Nu kan även vi som är något överkänsliga gå ut och äta på krogen.

Vad jag inte förstår är rökarna som känner sig diskriminerade för att de inte får röka fritt. De kan ju välja, men vi som inte klarar cigarettröken kan inte välja bort det. Eller ... jo, vi kan ju stanna hemma. Rökaren får komma in på krogen, men inte röka där.

Många trodde att krogarna skulle gå sämre när det blev rökförbud, men det har ju istället visat sig bli tvärtom och dessutom mår krogpersonalen mycket bättre, då de inte behöver utsättas för den farliga biröken. Man luktar dessutom inte gammal inpyrd rök om man varit ute en kväll.

Många kommuner jobbar nu aktivt med att få rökfria arbetsplatser och rökfri arbetstid (man får röka på sin rast). Man erbjuder samtidigt rökavvänjningskurs. Bra! I slutänden måste det ju leda till ett hälsosammare liv.

Nu vill man alltså utöka lagen kring rökförbudet till att omfatta även uteserveringar och parker. Uteserveringar??? Absolut! Parker?? Kanske det kunde finnas en "rökruta". Fast man får väl ändå se det som så att det är hälsosammare att låta bli tobak. Såg någonstans att Finland siktar på att bli helt rökfritt. Kul idé! Under andra världskriget sponsrades soldaterna av de stora tobaksjättarna. De fick gratis cigaretter. Var man inte redan rökare, så blev man det och hade fått ett beroende.

Fram för en hälsosammare omgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar