torsdag 15 oktober 2009

Mycket dötid

Tänk vad mycket tid man har när man är sjuk. Har väl inte tittat så mycket på tv på länge som jag gjort de senaste dagarna. Jag fick ju in tv på rummet när jag började piggna till. Jag såg t.o.m. Idol i fredags. Mycket nyheter har jag sett och framförallt reklam och då tänkte jag först och främst på den nya ICA-reklamen.... den med Jerry..... Den är ju ...... underbar. Tittarombudsmannen har fått in mycket kritik mot den reklamen, där människor tycker att det är diskriminering och nedvärderande att utnyttja personer med funktionshinder.

Jag tycker det är helt rätt att låta Jerry vara med och visa att personer med funktionshinder faktiskt också är människor med kunskaper. Jag har haft möjlighet att få höra Martina Schaub i Karlstad för ett antal år sedan då hon och hennes mamma var där och föreläste för grunskollärarstudenterna om hur det är att leva med Down Syndrom. Martina liv har man även kunnat följa genom ett antal dokumentärer som visats på tv.

Det har varit allt för mycket hysh hysh runt människor med funktionshinder av den här graden. Låt dem vara med i samhället på deras villkor. Ge dem det stöd de behöver, så kommer det att gå bra.

2 kommentarer:

  1. Vi är ju självklart glada om Du kommer tillbaka till jobbet imorgon. Men Marianne, skulle Du inte behöva unna Dig några dagars konvalecens efter den här pärsen istället för att kasta Dig tillbaka i jobb igen? Du har ju varit sjuk hela lovet, det lov som jag tror att Du väl behövt för att få lite rekreation.

    Skönt att höra att Du mår bra nu i alla fall. hade hjärnhinneinflammationen något med Din migrän att göra? Eller var det virus? Eller bakterier?

    SvaraRadera
  2. Jag blir bara stressad av att vara hemma när jag vet att det är en massa på jobbet som måste göras. Så jag kommer och gör det jag kan. Fast jag mår ju mycket bättre nu om än lite matt.
    Det var något virus som var boven i dramat.

    SvaraRadera