torsdag 1 oktober 2009

Bäcken är torrlagd

För några veckor sedan såg jag en bäver när jag åkte till jobbet. Den har jobbat intensivt ett tag. Det var inte så länge sedan bäcken rann över sina bredder, men nu är det näst intill inget flöde alls.

1 september

30 september

Igår tog vi en tur till Hemsjön för att se efter bävern. Han hade fällt mer träd sedan vi var där sist. Det gick inte att ta sig ner längs bäcken på västra sidan för där är det stängslat för grannens djur, så vi gick tillbaka och ut på vägen och upp längs östra sidan.

När vi kommit ca 50 meter mot sjön, så fann vi bäverdämmet. Det var ca 50 cm nivåskillnad. Han måste vara mäkta stolt över sig själv som lyckats med detta. Det lilla vattnet som nu rinner i bäcken är väldigt grumligt.


När vi gick på promenad ikväll, så stannade vi för att lyssna. Det är helt knäpptyst i Vängse nu. Bäcken ger ju vanligtvis ifrån ett brus hela tiden. Det är endast de gånger som bävern dämt och vid torka som det är tyst här annars. Jag minns när vi flyttade hit för 15 år sedan, så tyckte jag att bäckens brus var störande, men jag har väl resingerat vid det här laget.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar