söndag 3 maj 2009

Trädgårdsarbete

Började söndagen med att gå ut i trädgårn för att plantera blommorna som vi köpte igår. Ingemar stod redo med spade och grep för att ta ett rejält rensartag i rabatten. Det har inte gjorts på ett tag. Han grävde en fin kant där vi sedan satte skifferplattor som kant och de grästuvor han grävde upp la han som fylle i gräsmattan. Gräsmattan har ju blivit ganska hålig efter det att grävmaskinen var här och grävde ner jordvärmen. Jättesnygg blev rabattkanten iaf! och effektiv... hoppas jag. Det är en del gammalt gräs bland de perenna växterna, men det får jag ta i efterhand. Jag har en gammal lavendel som är ganska ful. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska behålla den eller inte. Förmodligen så ryker den.

Vad jag ska inhandla är iaf en ny blomlåda, då den gamla gick sönder. Den andra blomlådan planterade jag med dubbelbladig surfinia i ljusrosa o ljusgult. Det blir nog snyggt när det växt till sig. Vi sådde ringblommor i den gamla rabatten (som egentligen ska bort, men inte i år) och Ingemar gjorde en ram med nät så att inte katterna ska gå dit och rota till det. Och så har jag planterat några fler surfinier med blandade färger i samma ampel. Blev lite trångt, men snyggt. Får se till att vattna med mycket näring. Jag ska bara köpa en ny blomlåda och några blommor till den och några blommor till rabatten, sen får det vara bra. De ska ju ha vatten oxå.

Resten av dagen går nog åt till att skriva omdömen inför utvecklingssamtal. Jag tycker inte om att döma eleverna. Alla är ju bra på sitt sätt. Men i skolan ska alla stöpas i samma form.

Vi ska grilla sen oxå. Det blir hel älgbiff, klyftpotatisar, sås och sallad. Mumma!

Har för tillfället en jäkla värk, men försöker så gott det går att få något gjort. Tur att Ingemar hjälpte mig med grävandet iaf, annars hade det nog gått illa. Ända fördelen med värken är att migränen oftast uteblir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar