tisdag 23 februari 2010

Våga vägra vinter

Precis så kändes det i morse när jag skulle ut och starta bilen. Redan i går hade den indikerat att den ville ha lite service på ABS/DSTC-systemet, men i morse slog den till på fullt allvar och lyste med röda lampor att bromssytemet behövde "omhändertas". Till följd av detta så startade inte bilen, kanske en säkerhetsåtgärd, så att jag inte skulle ut och köra med ..... inga bromsar??? Efter helgens snöväder, då vi var ute och körde i allt för höga snömängder, så har väl bilen fått nog och fruset ihop. Den behöver väl komma in och tina upp. Det blev att ringa assistance och sedan vänta. Det tog dryga två timmar innan han kom. Sedan åkte jag med till Årjäng för att få veta att de inga hyrbilar hade inne, men som tur var så fick jag låna en bil av Dick på Helmia.

Innan jag satte mig i bilen i morse så gick jag en sväng med hunden och upptäckte annorlunda spår i snön. Det var sådan där pudersnö så spåren var något diffusa, men jag kunde ändå se att det inte var räv eller hund, utan det var lodjursspår. Ojsan!! Vart har den kommit ifrån och vart tog den vägen?? När vi gick tillbaka så följde jag spåret in på vår gård. Jag gick in och hämtade ficklampan för att lysa ordentligt och konstaterade att det var just lodjursspår. Jag såg att den gått mellan huset och garaget, alltså bara ett par meter från min ytterdörr. Jag upptäckte också att spåret delat sig, så det var två. Sedan hade de gått efter åkerkanten vid jordkällaren och försvunnit upp i skogen.

När jag väntade på att bärgaren skulle komma gick jag i bakspåren för att se vart de kommit ifrån. Jag gick vår väg ut till landsvägen och fick se att det var tre spår. Det betyder att det har kommit tre lodjur utanför min dörr och det troligtvis på morgonkvisten. Tur att jag inte mötte dem. Så nu lever rådjuren farligt. Det var precis detta, Ingemar pratade om i helgen, som inte fick hända. Vi håller tummarna för att lodjuren snabbt drar vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar