söndag 12 juli 2009

Åmål regnade bort.....

....det var i varje fall nära. Som det har regnat i Åmål med omnejd. Det regnade när vi åkte i fredags och mer regnade efter hand. Vi hyrde in oss hos en, som hade en stor lägenhet nära Örnäs. Det var genom bekantas bekanta och en jättetrevlig tjej som hade lägenheten.

Vi blev ganska blöta när vi gick ut på stan (Åmål) för att äta och lyssna på lite blues. Vi gick på May-Run. Där var det stämning och musik, men inte live. Det gick bra ändå. Jag åt vegepaj med spenat o fetaost. Jättegott! Irs åt detsamma. Ingemar tog nåt kycklingspett och S oxfilé.

Vi skulle gå en sväng på stan efter, men det hällde ner, så vi blev inte långvariga. Vi hade ju bestämt sen förut att vi inte skulle gå in på Terminalen i år utan gå på stan och lyssna istället. Det brukar vara mycket musiker lite här och där. Nu regnade de bort. När vi hade gått en liten liten stund på stan formligen hällde det ner i från ovan. Det var helt galet. Vi gick till lägenheten istället. Fast klockan var ganska mycket så det var näst intill läggdags.
På lördagen gick vi inte upp förrän vid 10 - 10.30. Ja, Ingemar var ju uppe och väckte tuppen som vanligt, men vi andra drog oss ganska länge. Vi knatade ner på Hamncaféet och käkade en sen frukost. Jag kunde inte låta bli utan köpte mig en jordgubbsbakelse till kaffet.

Eftersom det regnade så vansinnigt så skulle Ingemar, S o C åka med Blueståget. Jag och Irs var inte så pigga på det utan skulle bara vara den stunden de var iväg. Tåget skulle gå klockan 13 och vara tillbaka 15.45. Det var ju inget väder för fina frisyrer så att säga, så vi valde att inte gå på stan, utan vi åkte och köpte lite dricka m.m. och åkte till lägenheten och vilade en stund och tittade på det fasansfulla regnandet. Stundvis ljusnade det, men bara för att ta i ännu mer. Det sprutade rakt ut ur stuprören.
När klockan var ca. 15.00, så fick jag ett sms av Ingemar. Han skrev att tåget inte skulle gå tillbaka från Svanskog för rälsen var minerad. Så de fick sitta och vänta på bussar som skulle ta dem tillbaka till Åmål. Där fick de sitta i drygt två timmar och vänta. Inte nog med det. Vägen mellan Svanskog och Åmål var översvämmad, så de fick åka en omväg om E18 och Säffle för att ta sig till Åmål. När de väl kom tillbaka flöt vattnet och gatbrunnarna orkade inte riktigt ta emot allt vatten.
Vi hade blivit rejält hungriga vid det laget, men det skulle ses på trav innan vi kunde gå ut och äta. Precis då slutade det att regna, även om det nu bara vara för ett ytterst litet ögonblick, men det ingav hopp. Vi såg på trav och sen bar det ut på stan. Vi kom inte längre än till HC innan vi var ganska trötta på regnet, så vi gick in där och åt middag.
Regnet gav sig stundvis, men det varade inte länge. Vi skulle i varje fall gå en liten sväng och se på allt vattnet. Åmålsån som rinner genom stan var fyllde till bredden. Båtarna som låg i hamninloppet var extra förtöjda för att inte slita sig.
Vi gick en sväng ner på Örnäscampingen för att konstatera att många redan åkt hem. Kan inte vara kul att ligga i tält i hällregn. Vid det här laget hade regnet upphört och vi kunde se himmel igen. Härlig känsla.
Söndag förmiddag var det fortfarande mycket vatten i Åmålsån, men något hade det sjunkt undan. Vi gick och åt brunch på XO innan vi åkte hemåt. Vädret har varit hyfsat idag, men i skrivandets stund har regnet återkommit.

Trots regnet har det varit en trevlig helg i Åmål. Nästa år hoppas vi på bättre väder.