torsdag 30 juli 2009

Forntiden

När man ska på tältsemester så vill i alla fall jag ligga gott. Vi har sådana där liggunderlag av 6 sammansatta, på längden, uppblåsbara rör. Det är inte så lätt att ligga på kan jag lova. Antingen har man för lite luft i så att man ligger som på backen eller så har man för mycket luft i så att det känns som att man ligger på..... backen, men med ett vågigt tryck. Hala är de oxå, så man glider av om det är så att underlaget är det minsta lutande, vilket det ju oftast är när man tältar. På en vanlig camping är ju oftast tälten anvisade bort i hörnena där det är kuperad terräng.

Brorsan berättade att de hade en stor madrass med sig numer när de tältar och en luftpump som går på batteri med laddare. Kan det bli bättre? Jag tände direkt. Detta ska vi ha, tänkte jag. Sagt och gjort. Vi åkte till Arvika och stövlade in på JYSK. Där hade de en madrass kvar som var 137 cm bred, 191 cm lång och 22 cm hög (när det är luft i vill säga). Pump hade de oxå, men det var lite svårt att se om det var den modellen vi skulle ha. Jag ringde brorsan och frågade vilket märke de hade. Det var samma märke som den vi stod och höll i handen - en Hurricane. Vi tog den och gick till kassa. Jag frågade om det var en sådan där laddbar pump, men det kände inte hon i kassan till. Hon ropade på någon på lagret genom sin walkie talkie och fick till svar att det inte var det. De hade haft det nån gång i forntiden, men inte nu och den de hade var ingen sådan. Nähä, tänkte vi och ställde tillbaka den. Vi köpte i alla fall madrassen.

Vi bestämde oss snabbt för att åka vidare till Karlstad. Där borde de ju finnas sådana pumpar. Jag tyckte att vi skulle åka och kolla på JYSK på Våxnäs. Ingemar trodde inte att det skulle finnas där. Vi åkte dit iaf. I hyllan hittade vi två modeller på pumpar, varav den ena av samma sort som den i Arvika och den andra av.... samma sort, men i annan kartong. Förmodligen förra årets kartongmodell. Där stod några pumpar uppackade, så Ingemar provade och den gick i gång. Det var en sån pump som vi ville ha. Vid lite närmare efterforskning så såg vi att det var samma modell på båda pumparna. Vi tog en och gick till kassan. För säkerhets skull frågade jag där oxå och de två som stod i kassan hade ingen aning, men nu har de. För de fick läsa inne i paketen. Så nästa gång jag kommer till Arvika ska jag gå in till stenåldersmannen och berätta för honom vad det är han har i hyllorna. Forntiden råder nog endast inne på lagret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar