torsdag 23 juli 2009

Polisfärg

Jag tycker att den neongula färgen hör ihop med polisen. Det tycker uppenbarligen polisen oxå eftersom de har den på sina polisbilar och kläder nu för tiden. Det tycker jag är helt ok, men blir grymt irriterad när vem som helst har den på sig. Det är mc-åkare t.ex .... för att synas. Många tycker det är svårt att se mc-åkare som är svartklädda, men då ska man nog inte köra bil heller.... om man ser så dåligt. Yrkeschaufförer kan ha den här färgen oxå.... för att synas. Det är lugnt, ni syns ändå. Små barn.... för att synas, ungdomar.... för att.... synas. Färgen används helt enkelt för att synas,,,, men kan inte polisen få ha den färgen för sig själv? Det finns väl andra synliga färger, eller? Visst... den oranga färgen är väl vigd till vägarbetarna. Det är ju bra.... för då syns de. Som om man inte hade sett alla skyltar, plintar, vägmaskiner, för att inte tala om vägbulorna. Dem borde man ju ha känt.

Men när de här färgerna syns lite varstans tror man antingen att det är poliskontroll eller vägarbete och även om man håller sig till hastighetsbegränsningarna så hajar man till. Jag har inte blivit stoppad så särskilt många gånger i mitt körkortsliv, men jag hajar till i varje fall. Jag tycker att polisen kan få ha "sin" färg i fred.

När jag själv kör motorcykel är jag ..... svartklädd.... och om man uppfattar mig som osynlig bör man nog ta sig en allvarlig funderar på om man är lämplig som trafikant. Man ska inte sova i trafiken.... om man inte sitter bredvid. Tycker man det är jobbigt med alla andra i trafiken bör man nog ställa bilen istället. För det är när man inte är uppmärksam som olyckorna händer. Skyll inte det på att andra trafikanter är osynliga. Ha ljuset på, så syns du.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar