fredag 3 juli 2009

Fakir

Ja, till slut så blev det en s.k. spikmatta, en Shakti den indiska spikmattan. Det ska vara en mångtusenårig indisk visdom som helar, ger kraft och energi. Den ska lösa spänningar och emotionella blockeringar. Ger ökad blodcirkulation och syreupptagning och kan användas vid låg energinivå, hög energinivå och depression mm. Med på köpet fick jag en hårbottenmassör, eller jag får ju massera själv.

Det finns några grundpositioner: rygg - bra för de flesta ryggproblem, mage - ökar metabolismen (alltså ämnesomsättningen) löser upp djupa spänningar i diafragman och andningsmuskulaturen, käke - löser spänningar och ökar lystern (av alla stickhålen kanske) även bra mot tandgnissel, säte - löser spänningar, mycket bra mot ischias.

Det finns några program oxå:
Dynamic programmet - ett 55-minuterd program, som piggar upp och stärker vitaliteten.
Laya programmet - ett 80-minuters program för meditativ djupavslappning.

Läs mer om mattan här

Jag ville ju prova mattan med en gång jag kom hem och sagt och gjort. Jag la mig på soffan med den under ryggen. Å jävlar vad det stack. Det var plågsamt kan jag lova, men jag tänkte inte ge mig så lätt. Efter en liten stund började en värme sprida sig och det började göra gottont istället och rätt var det var så hade de där 10 minuterna gått. Man börjar lite försiktigt i början och ökar på tiden efter hand. Sen var ryggen småprickig och helt röd. Man ska absolut inte röra sig under tiden man ligger på mattan, för då är smärtan tillbaka. Nu får vi se om detta hjälper på mitt ryggont och kanske, om jag har tur, även migränen. Det återstår att se. När jag berättade för Ingemar att jag köpt en spikmatta, så sa han att han tänkt på det med. Så den får jag förmodligen inte ha själv, men delade glädje är dubbel glädje. För delad smärta är väl ändå inte dubbel smärta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar