onsdag 15 juli 2009

En dag i naturen

Vi åkte till Grums en sväng. I Värmskog fick vi se den här familjen. De höll till vid en boj där det förmodligen var en riskase. De hade huvudena mer under vattnet än över, så där var nog mycket att äta.

När vi kom hem gick vi en sväng i vår lilla skog. Skulle passa på att se hur långt kantarellerna kommit. De hade inte kommit så väldigt långt, men är på gång.



Döm om min förvåning när jag fick se alla blåbären. Det har aldrig varit några blåbär i vår lilla skog. Bara en massa ris, men i år finns det så det nog skulle kunna bli ett par pajer. Ska gå och plocka dem nån dag.


Smultron fanns det gott om oxå.


Här har vi en björk med en knuta på. Jag skulle vilja få gjort en skål av den, men har inte undersökt hur det ska gå till. Det finns säkert någon som kan göra det för oss, men vi har som sagt inte undersökt det så noga.






4 kommentarer:

  1. jag vill ha blåbärs paj!! och rabarber paj!! :D

    SvaraRadera
  2. Jag har repat i mig en hel del smultron i år, det är ju så gott om dem, men jag tycker att de är ovanligt sura. Eller har jag träffat på några måndagsexemplar?

    SvaraRadera
  3. Catrin: DU ska få både blåbärs- och rabarberpaj när du kommer hem.

    Inga: Ja, smultrona är nog lite sura, blåbären desto godare.

    SvaraRadera
  4. Hallå där!
    Du vet väl vad man kan göra med björktikan om man inte gör en skål? Ta en från en torraka och sätt fyr på och voila, världens bästa myggmedel.
    Kramiz Marie`L

    SvaraRadera