tisdag 28 juli 2009

Mantorp och Skövde

Upp tidigt på söndagen efter världens längsta natt.... kändes det som iaf. Vi somnade väldigt sent och vaknade väldigt tidigt, men när jag tittade på klockan vid halv-femtiden, så trodde jag faktiskt att vi försovit oss. Försökte somna om, men det blev bara en liten slummer. När klockan var 05.15 var det helt kört på sovfronten. Vi skulle ju ha syning av stugan klockan 7, så det var bara att gå upp och göra allt som skulle göras.

Klockan 07.10 körde vi ut från campingen, som i övrigt var en trevlig camping, och styrde mot Mantorp och VEIDEC festival för att se EM-tävlingarna i dragracing. Vi var framme vid 08.30 och formligen sprang in. Nä då, vi gick. 250 spänn per person kostade det. Sen kostade läktarn 200 spänn per person och inte tog de kort. Som tur var kom Ubbe som en räddande ängel eftersom jag inte varit förutseende nog och fixat tillräckligt med kontanter. Fast vi hade nog klarat oss ändå.

Dragracing är en häftig sport. Tävlingsförfarandet går till som så att två fordon tävlar sinsemellan om vem som kör snabbast på en given distans. Min absoluta favoritklass är Top Fuel med fordon med upp till 7000 hk och nitrometan i tanken. Tänk vad fort jag kommit till jobbet om jag körde på det, men vad dyrt det hade blivit. Näst efter Top Fuel kommer Top Fuel Bike. Dessa fordon är väl inte direkt något jag själv skulle våga köra, men häftigt att se på.

Efter att ha suttit på läktarn från 08.30 till ca 15.30 med endast ett par fika-break så var man ganska leabröten. Själva elimineringarna hade dragit ut på tiden, så finalerna var försenade. Vi bestämde oss för att avbryta och åka vidare. När vi lämnade området började det att regna. Lundgrens blev kvar, men när vi åt middag i Ödsmål fick vi sms om att de oxå gett upp. Finalerna hade ännu inte kommit i gång då.

Vi körde vägen genom Gränna och köpte lite polkagrisar som vi ska skicka med till Japan. Vi var framme i Vedum hos Ingemars syster vid åtta-tiden. Tänk vad gott det smakar med kokt kaffe. Trötta somnade vi ganska snart och sov som stockar. Fast Freddan hade nog lite svårt att somna med tanke på vad som skulle ske på måndagen.

Vi startade från Vedum vid tio-tiden och styrde mot Skövde. Regnet kom ungefär samtidigt. När vi kom till Skövde såg vi regementet strax före, men det var baksidan, så det var att köra runt stan. In på försvarsmaktens område och fram till Trängregementet. Där var det kö in och fler kom det. Vi släppte av Freddan och önskade lycka till. Det var med både vemod och stolthet som vi såg honom gå iväg. Vår lille pojk ska bli man. Vi vågade inte riktigt lämna Skövde med en gång utan gick på stan en sväng till vi, utan att uttala det förstås, kände oss säkra på att detta kommer att gå bra. Vi styrde mot Laxå igen för att träffa goa kompisar innan vi drog hemöver. Regnade gjorde det mer eller mindre hela tiden.

Vi var hemma igen vid 21.30. Trötta som urvridna trasor, men det var svårt att gå och lägga sig. Vi hade ju inget hört från Freddan. När klockan var över tio kunde Ingemar inte hålla sig längre utan skickade ett sms till honom. Han svarade ganska omgående. De hade haft kvällstjänstgöring, men allt verkade ok. Han var gruppchef för sin grupp, vad nu det innebär... Ingemar försökte förklara turerna inom militärlivet, men.... ja, det ger väl sig med tiden. Vi ringde och pratade med honom och han lät uppåt. Det värmer en orolig mammas hjärta. Jag vaknade i morse av en dröm där Freddan ringde hem och sa "Det finns inga pengar på kortet, kom och hämta mig. Jag ska hem NU!" Det var bara en dröm som tur var.

Migrän då? Ingen migrän på hela söndagen trots sol, blåst och högt ljud. Kors i taket, men jag fick betala på måndagen istället. Fast det tar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar