tisdag 24 februari 2009

Stockholm och AC/DC

Jag var ju lite orolig innan att jag skulle få migrän. Dumt! Det är ju ganska säkert att jag får det. Så det är ju dumt att oroa sig innan. Redan på tåget började det mola i huvudet. Kände efter en bra stund, men det var ju svårt att slappna av, så det var lika bra att ta en tablett. När vi kom fram till Stockholm vräkte snön ner. Så vi tog bussen till Skeppsholmen. Vi skulle övernatta på Chapman och då själva båten. Mycket fint! Klart godkänt!

När vi packat upp och bäddat, så tog vi en liten power nap. Det var behövligt. klockan var inte så mycket, så det hade vi tid med. Vi gick ut på stan vid fyra-tiden. Vi gick genom Kungsträdgården till Centralstationen och åkte tunnelbanan till Medborgarplatsen och gick på Ming Garden för lite kinamat. Mätta och belåtna fortsatte vi till Globen och kvällens höjdpunkt. Snön vräkte ner och det blev väldigt halt att gå. Efter en stunds köande var vi äntligen inne på Globen och hittat våra sittplatser högt upp. Lite svindelkänsla fick jag faktiskt. Efter förbandet The Answer intog de scenen, gubbsen från Australien - AC/DC. Och drag var det... från början till slut.

Trötta, nöjda och lomhörda åkte vi tillbaka in till city. Jag köpte en t-shirt för 100 kronor på utsidan. Nåt som blev lite lustigt var att det hade blivit otroligt halt, så i varje liten trappa så stod ju folk på örona. Om man var det minsta lilla uppmärksam så såg man det innan man kom fram till trappan och tog det säkra före det osäkra och klamrade sig fast i trappräcket. För de mindre uppmärksamma gick det inte så bra, utan de for som sprattelgubbar utför trappan. Det lustiga blev när de kom på benen igen och ställde sig för att kolla in de som kom efter och for utför trappan. Folk har en konstig humor ibland.

Sen var det iaf skönt att gå och lägga sig. Kan varmt rekommendera vandrarhemmet af Chapman. Om jag inte uppfattat fel så är det inte så länge sedan båten blev renoverad och det var väldigt fint där och goa sängar var det oxå. Helt klart godkänd frukost med KRAV-godkända livsmedel var det också. Vid halvelva var vi på väg med packning in till Centralstation. Där stuvade vi in packningen i ett förvaringsskåp och sen vandrade vi till Gamla stan. Tog en fika i en skum, men mysig källare. Sen vandrade vi i sann royalistisk anda till Slottet för att se vaktavlösningen. Lustigt skådespel, men ganska kul ändå. Lite lustigt kändes det att i dag få höra att Kronprinsessan äntligen har förlovat sig med sin Daniel. Jag tycker att det är trevligt med ett kungahus.

Vi tog en tur förbi hötorget också. Där fick man den där lilla känslan av avsaknad från storstaden. Tanken på att sticka ner på stan och köpa färska frukter och grönsaker... för att inte tala om blommor.

Efter att ha halkat omkring på Stockholms gator och käkat på Pizza Hut tog vi tåget hem strax efter 17 och efter ytterligare 4 timmar var vi hemma igen. Det var allt gott att få av sig bootsen och slappna av efter en händelsrik tur till huvudstaden. Dagen idag har gått åt till att fixa med datorn som hade upphört att fungera. Nu börjar det bli ordning på den igen. Givetvis har huvudet gjort sig till känna, men det är ju inte så underligt utan mer väntat. Men nu är det sportlov och tid till återhämtning.